SEAT - dilerzy - salony samochodowe

śląskie





województwo śląskie
salony samochodowe SEAT

(aby uzyskać więcej informacji kliknij na nazwę salonu)

KOMOT Sp. J. Mikołajczyk, Zembowicz

adres: Świerkowicka 26, 43-502 Czechowice-Dziedzice



SEAT - informacje o marce:

SEAT, Sociedad Española de Automóviles de Turismo, to hiszpańskie przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe. Aktualnie SEAT należy do grupy Volkswagen.
Hiszpańska marka Seat jest jedną z najmłodszych europejskich marek samochodowych. Przedsiębiorstwo SEAT powstało 9 maja 1950 roku. Założycielami spółki były następujące podmioty - Narodowy Instytut Przemysłu (51%), korporacja sześciu banków (42%) oraz FIAT (7%), który udzielił licencji na pierwszy opracowany po II wojnie światowej model. Jego produkcja pod nazwą SEAT 1400 rozpoczęła się w 1953 roku w fabryce w Barcelonie. Jak na tamte czasy, był to dosyć luksusowy model, a pod maską pracował 44-konny silnik, który pozwalał rozwijać prędkość 120 km/h.
27 czerwca 1957 roku uruchomiono produkcję drugiego modelu licencyjnego. Był to niewielki model 600, odpowiednik Fiata 600. To właśnie ten model, konstrukcyjnie bardzo zbliżony do znanego nam Fiata 126p, zapoczątkował erę masowej motoryzacji wśród Hiszpanów. Mały Seat dostępny był w różnych wersjach. Podstawowa, dwudrzwiowa oferowana była z silnikiem o pojemności 636 cm3 umieszczonym z tyłu i z napędem na tylną oś. W późniejszym czasie pojawiły się także wersje z większym i mocniejszym silnikiem o pojemności 767 cm3 (600D) oraz czterodrzwiowa 800.
Wprawdzie Seat nie był pierwszym producentem samochodów pochodzącym z Półwyspu Iberyjskiego, gdyż działal tam np. założony w 1898 roku Hispano-Suiza, to jednak właśnie ta marka przyczyniła się do zmotoryzowania całej Hiszpanii.
W kolejnych latach Seat wyprodukował modele 124, 127, 850, 1500, 131 i 132. Wszystkie były wzorowane na ich fiatowskich odpowiednikach, ale jednocześnie hiszpański koncern prowadził prace konstrukcyjne nad własnymi modelami. Pierwszą całkowicie własną konstrukcją był model 133, który nawiązywał do modeli jak 126, 127 i 128. Stanowił on odpowiedź na Fiata 126, do którego był najbardziej podobny.
W 1965 roku stał się możliwy eksport samochodów Seat. Pierwsze auta tej marki trafiły do Kolumbii.
W 1973 roku rozpoczęła się budowa własnego Centrum Technicznego w Martorell, które zaczęło działać w 1975 roku.
W 1974 roku Seat nabył zakłady Landaben w Pampelunie, gdzie wytwarzane były samochody firmy Authi, produkującej również modele marki Mini Morris i Victoria na licencji brytyjskiej marki Leyland.
Przez kolejne lata SEAT rozwijał się, przechodził liczne modyfikacje, wprowadzał nowe modele, unowocześniał zakłady produkcyjne, zwiększając liczbę montowanych samochodów i obroty firmy.
Kiedy wydawało się, że współpraca między Seatem a Fiatem będzie trwała i rozwijała się doszło do poważnych animozji między tymi firmami. W wyniku licznych konfliktów Fiat ostatecznie pozbył się udziałów w Seacie w 1981 roku i sprzedał udziały Narodowemu Instytutowi Przemysłu. Umożliwiło to SEAT-owi stać się pierwszym, całkowicie hiszpańskim producentem samochodów.
Całkowita samodzielność Seata nie trwała jednak zbyt długo. Dość szybko nawiązana została współpraca z Porsche w zakresie budowy silników, a 30 września 1982 roku podpisana została umowa o współpracy z firmą Volkswagen.
27 kwietnia 1984 roku rozpoczęła się produkcja jednego z najbardziej popularnych modeli - Ibizy.
W 1986 roku koncern Volkswagen zakupił 51% udziałów w spółce i przejął nad nią kontrolę. Udziały te zostały niebawem powiększone do 79%, a w latach 90. XX-wieku - do 99,99%. 1986 rok to także dwa kolejne ważne wydarzenia dla Seata. Rozpoczęła się ekspansja firmy na rynek europejski, a także uruchomiono sportowy dział Seat Sport, gdzie powstała sportowa Cordoba WRC, a potem sportowe wersje modeli, oznaczone symbolem Cupra.
Początek lat 90. to okres dynamicznego rozwoju.
W 1991 roku powstał pierwszy model wyprodukowany we współpracy z Volkswagenem - Seat Toledo.
22 lutego 1993 roku zostały otwarte zakłady w Martorell koło Barcelony, gdzie rozpoczęto produkcję modeli Ibiza i Cordoba.
W 2000 roku zaprezentowany został koncepcyjny model Salsa, który był zapowiedzią całkowicie nowego, wspólnego dla wszystkich kolejnych nowych modeli marki, wizerunku.
W 2002 roku Seat dołączył do Audi i Lamborghini w Grupie Audi - Audi Group Brand.
W 2003 roku na wystawie we Frankfurcie pojawiła się prototypowa Altea, która trafiła do sprzedaży rok później. Miała ona wyraźnie sportowy wizerunek i była oferowana w przystępnych cenach.
Niebawem pojawiły się kolejne modele, które stylistycznie były bardzo zbliżone do Altei - Toledo, Leon, Altea XL i Freetrack.
Nowe Exeo zaprezentowane w 2008 roku na Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu to pierwszy krok SEAT-a w segmencie sub-premium.
SEAT nadal konsekwentnie pracuje na renomę producenta samochodów wysokiej jakości, o sportowym wizerunku i oferowanych w rozsądnych cenach.