RENAULT - dilerzy - salony samochodowe

śląskie | wielkopolskie





województwo śląskie
salony samochodowe RENAULT

(aby uzyskać więcej informacji kliknij na nazwę salonu)

Mador-Gadocha Sp. z o.o.

adres: Bielska 551, 43-384 Jaworze

Wektor Sp. z o.o.

adres: Warszawska 295, 43-300 Bielsko-Biała


województwo wielkopolskie
salony samochodowe RENAULT

(aby uzyskać więcej informacji kliknij na nazwę salonu)

Auto Lider Sp. z o.o.

adres: Łódzka 69, 62-800 Kalisz



RENAULT - informacje o marce:

Renault S.A. to francuski producent samochodów.
Początki marki Renault sięgają 1899 roku, kiedy to 30 marca Louis Renault, z braćmi Marcelem i Fernandem, założył firmę Renault Freres z siedzibą w Billancourt we Francji.
Pierwszy pojazd wyprodukowany przez firmę to Renault Typ A, dwumiejscowy, z jednocylindrowym silnikiem De Dion Boutn o pojemności 270 ccm i mocy 1,75 KM, chłodzony powietrzem, zastąpiony przez silnik dwucylindrowy o mocy 3,5 KM, chłodzony wodą. Wkrótce pojawił się również Typ B, z silnikiem o pojemności 450 ccm.
W 1902 roku firma Renault Freres zaprezentowała własny silnik, konstrukcji Louisa Renault, 4-cylindrowy, o pojemności 3750 ccm i mocy 25 KM.
W 1909 roku, po śmierci braci, Marcela i Fernanda, Louis Renault zmienił nazwę firmy na Les Automobiles Renault. Niedługo potem powstają modele 20 CV, 30 CV oraz sześciocylindrowy Double Phaeton.
Podczas pierwszej wojny światowej firma Les Automobiles Renault produkowała dla francuskiego wojska ciężarówki, ciągniki do armat, silniki lotnicze oraz czołgi, w tym nowatorski lekki czołg FT-17 z obrotową wieżyczką.
W 1920 roku Renault został przekształcony w spółkę akcyjną, a w 1922 - zmienił nazwę na Sociéte Anonyme de Usines Renault.
Z czasem firma ponownie skoncentrowała się na produkcji pojazdów cywilnych. Zaczęła również montować auta z kierownicą po lewej stronie (model 10 CV) oraz małe ciężarówki i traktory.
W 1931 roku rozpoczęła się produkcja nowych miejskich autobusów.
Do końca lat 30. XX-wieku firma rozwijała się bardzo dobrze. W tamtym czasie wyprodukowano m. in. model Primaquatre 11 CV (1926), Vivastelle (1926), sześciocylindrowy Monasix (1927), luksusowe Monastelle i Reinastella (1929) oraz roadster Vivasport z silnikiem o pojemności 3 litrów i wzorowany na amerykańskich autach - Celtaquatre (1934). Jednocześnie samochody Renault triumfowały w różnych rajdach, w tym w rajdzie Monte Carlo (1925 i 1935).
Pod koniec lat 30. zaprezentowano model Juvaquatre, z silnikiem 1,0 l o mocy 25 KM), pierwszy w historii firmy samochód o samonośnym nadwoziu, aerodynamicznej sylwetce z niezależnie zawieszonymi przednimi kołami.
Podczas niemieckiej okupacji fabryki firma Renault musiała produkować czołgi dla armii hitlerowskiej.
W 1944 roku została zniszczona fabryka w Billencourt.
16 stycznia 1945 roku zakłady należące do Louisa Renault zostały upaństwowione na mocy uchwały rządowej, podpisanej przez Charles'a de Gaulle'a i zmieniły nazwę na Regie National des Usines Renault.
Pierwszym autem powojennym był model 4 CV, którego prototyp jeszcze w 1942 roku opracował Louis Renault.
Model 4 CV zaprezentowano na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1947 roku. Była to czterodrzwiowa limuzyna z zamontowanym z tyłu silnikiem o pojemności 747 cm³ i trzybiegową przekładnią.
Rozpoczęła się również produkcja charakterystycznego, pomarańczowego, traktora R3040.
30 listopada 1950 roku został wprowadzony do produkcji model Renault Frégate.
W 1951 roku Renault 4CV wygrał 24-godzinny wyścig LeMans w swojej klasie oraz rozpoczęła się produkcja traktorów z silnikiem diesla.
W grudniu 1954 roku rozpoczęto produkcję 4-drzwiowego Renault Dauphine.
W 1955 roku powstała Saviem - SA des Vehicules Industriels et Equipments Mecaniques, która zajęła się konstruowaniem ciężkiego sprzętu, głównie autobusów i ciężarówek.
W 1956 roku firma Renault zleciła firmie Amédé Gordini zmodyfikowanie Renault Dauphine oraz powstał pierwszy samochód Alpine A106, który był skonstruowany w oparciu o Renault 4CV, ale karoseria pochodziła od znanego projektanta Michelotti. Powstała również pierwsza skrzynia biegów Renault zaopatrzona w hydrauliczne przeniesienie momentu obrotowego. W 1957 roku model Dauphine Gordini, sportowa odmiana Renault Dauphine, został zaprezentowany na paryskim MotorShow.
W 1959 roku rozpoczęto produkcję 2-drzwiowego samochodu Floride z nadwoziem typu coupé, kabriolet i ze zdejmowanym sztywnym dachem hardtop. Rozpoczęła się również produkcja Renault Estafette.
6 lipca 1961 roku zakończono produkcję popularnego modelu 4 CV, a 3 sierpnia rozpoczęto produkcję nowego modelu - Renault 4, pierwszego samochodu z Billancourt z przednim układem napędowym.
W marcu 1962 roku na salonie genewskim zaprezentowany został samochód Caravelle, natomiast 22 czerwca - odbyła się prezentacja modelu Renault 8.
W 1963 roku Saviem podpisał porozumienie na koprodukcję silników do pojazdów specjalnych z niemiecką fabryką MAN.
W 1964 roku rozpoczęła się produkcja Renault 8 Gordini, sportowej odmiany Renault 8 Major.
W marcu 1965 roku na Salonie Genewskim zaprezentowano model Renault 16. Był to pierwszy model firmy, który otrzymał tytuł "The car of the year" i pierwszy na świecie samochód z karoserią typu "Hatchback", który miał pierwszy w świecie aluminiowy blok silnika odlewany ciśnieniowo i pierwszy w Europie elektrycznie sterowny wentylator chłodnicy.
W 1968 roku wprowadzono do produkcji model Renault 6.
W 1969 roku na paryskim MotorShow zaprezentowano model Renault 12. Ideą tego projektu było stworzenie ekonomicznego, przestronnego, o dużym bagażniku pojazdu, który mógłby być wytwarzany na całym świecie. W Rumunii Renault 12 nazwany został Dacia, a w Brazylii - Corcel). Ponadto, traktory Renault zaczęto produkować pod nową nazwą – Renault Motoculture. W 1970 roku firma Renault rozpoczęła produkcję modelu Renault 12.
W 1971 roku Renault wprowadziło do sprzedaży model Rodeo 4, a w październiku - rozpoczęto produkcję Renault 15 i Renault 17 oraz Renault Alpinie 310.
W styczniu 1972 roku zaprezentowano model Renault 5, który okazał się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów firmy.
Na początku 1973 roku przedstawiono model Rodeo 6.
W 1974 roku zaprezentowano pierwszy od 35 lat francuski silnik V6, który miał być montowany w Renault 30. Silnik ten o symbolu "PRV 261 V6" był opracowany przy współpracy z Peugeotem oraz Volvo i miał aluminiową głowicę. Ponadto, Renault 17 TS został przemianowany na Renault 17 Gordini, a wielką nowością okazał się centralny zamek elektryczny, instalowany w modelu Renault 16.
W lutym 1975 roku rozpoczęto produkcję modelu Renault 30.
W 1975 roku rozpoczęła się produkcja Renault 20, mniejszej wersji Renault 30.
W 1976 roku odbyła się prezentacja Renault 18, ruszyła produkcja Renault 5 Alpine, został oficjalnie zademonstrowany samochód Renault 14, z silnikiem firmy Peugeot.
W 1978 roku rozpoczęto produkcję modelu Renault 18.
W 1979 roku Renault podpisało umowę z amerykańską firmą Mack Trucks.
W 1980 roku na salonie w Genewie zaprezentowano model Renault Fuego, następcę modeli Renault 15 i 17. Pojawił się również rewelacyjnie przyjęty Renault 5 Turbo z silnikiem 1397 cm³ Alpine i mocy 160 KM, przy 6000 obrotach. Ponadto przestała istnieć nazwa Berliet i od tej pory ciężarówki zaczęły nazywać się Renault oraz rozpoczęła się produkcja dostawczych samochodów Trafic i Master, a nazwę Renault Motoculture zmieniono na Renault Agriculture i nadano logo odróżniające sprzedawców maszyn rolniczych Renault od dealerów samochodów i ciężarówek.
W 1981 roku rozpoczęto produkcję modelu Renault 9.
Na początku 1982 roku wprowadzono następcę samochodu Rodeo 4 – Renault Rodeo 5. Od tego roku wytwarzana zostaje amerykańska wersja Renault 9.
W 1983 roku zaprezentowano nowy model średniej wielkości Renault 11 oraz wersję coupé Renault 9, ciągnik Renault V.I G260 ogłoszony został jako "Truck of the year", Renault przejął kontrolę nad Mack Trucks a autokar Renault FR 1 wszedł do produkcji.
W kwietniu 1984 roku rozpoczęto produkcję modelu Renault 25, a w grudniu - Renault Espace, pierwszego w Europie samochodu jedno bryłowego MPV – Multi Purpose Vehicle.
W 1985 roku rozpoczęto produkcję zmodernizowanego Renault 5 z nadwoziem pięciodrzwiowym i wersji towarowej Renault 5 nazwanej Express, rozpoczęła się produkcja ciężarówki Renault Midliner, a Alpine 310 zostało zastąpione przez Renault Alpine V6 GT.
W 1986 roku ruszyła produkcja Renault 21, następcy Renault 18.
W 1988 roku rozpoczęła się sprzedaż Renault 25 w USA pod nazwą Premiere.
We wrześniu 1989 roku odbyła się prezentacja modelu Renault 19, następcy modelu R9/R11, który okazał się modelem niezwykle popularnym. Renault i DAF połączyły siły i zwiększyły ofertę o pojazdy o masie od 2,5 ton do 4,2. Ponadto, Renault powróciło do Formuły 1 jako partner wyposażający stajnię Wiliamsa w silniki.
W 1990 roku Renault 19 stał się samochodem nr 1 w niemieckiej klasyfikacji samochodów importowanych, ogromny sukces odniósł wprowadzony do sprzedaży Renault Clio – "samochód roku 1991", ruszyła produkcja nowej wersji Espace oraz pojawił się na rynku flagowy model firmy Renault Vehicules Industriels - Renault Magnum.
W 1991 roku Renault Clio, następca Renault 5, otrzymał tytuł "The car of the Year", Renault Ligne AE - "The Truck of the Year", Renault Magnum - "The Truck of the Year", autokar Renault FR1 - "The Buss of the Year" a Raymond Lévy - "The President of the Year". Rozpoczęła się również produkcja ostatniego z rodu Alpine – Renault Alpine 610 Turbo.
31 marca 1992 roku została zamknięta stara fabryka w Billancourt. 5 października rozpoczęły się przygotowania do produkcji Renault Twingo. Ponadto, rozpoczęła się produkcja Renault Safrane, następcy Renault 25, wprowadzono nowe trzy wymiarowe logo, wskazujące na nową jakość firmy Renault, w lipcu Renault 19 przeszedł facelifting, a Williams-Renault został mistrzem świata konstruktorów Formuły 1.
W 1993 roku miała miejsce prezentacja auta koncepcyjnego Renault Raccon, rozpoczęto sprzedaż Renault Twingo, Williams-Renault został mistrzem świata konstruktorów Formuły 1 oraz rozpoczęła się produkcja traktorów Renault Cere.
W 1994 roku Renault zaprezentowano model Renault Laguna, następcę Renault 21. Wraz z tym modelem przestano używać cyfr i liczb do oznaczania modeli oraz rozpoczęto nową erę w designie samochodów Renault – charakterystycznie zakończona maska. Ponadto, Williams-Renault został mistrzem świata konstruktorów Formuły 1.
W 1995 roku rozpoczęła się produkcja Renault Mégane w wersji 5D, następcy Renault 19, Benetton-Renault został mistrzem świata konstruktorów Formuły 1, Renault został głównem producentem traktorów we Francji i czołowym dystrybutorem maszyn rolniczych w Europie zachodniej.
W 1996 roku rozpoczęła się produkcja ciężarówki Renault Premium a we wrześniu produkcja Renault Mégane Scénic (Mini Vana) i Renault Mégane Classic, Williams-Renault został mistrzem świata konstruktorów Formuły 1, od 1. września wszystkie modele produkowane przez Renault miały na wyposażeniu w standardzie przynajmniej jedną poduszkę powietrzną, wprowadzono również nowoczesny silnik 1.2 D7F przeznaczony dla Clio, poddanemu liftingowi oraz Kangoo.
W 1997 roku rozpoczęła się produkcja Renault Kangoo i nowego busa Reanult Master. W październiku odbyła się prezentacja Renault Mégane Cabrio. Rozpoczęła się produkcja ciągników Renault Ares i Renault Cergos. Mégane Scénic uzyskał tytuły "Samochód Roku" na świecie i w Polsce. W maju 1998 roku Laguna przeszła facelifting.
W kwietniu 1999 roku wszystkie modele Renault Mégane przeszły facelifting. Wprowadzono do sprzedaży nowy model z rodziny Mégane – Renault Mégane w wersji kombi (Grandtour). We wrześniu pojawił się w sprzedaży nowy wyodrębniony z rodziny Mégane – Renault Scénic (również po Faceliftingu). Jean-Louis Schlesser wygrał Rajd Paryż-Dakar na Renault Mégane buggy. Odbyła się oficjalna prezentacja Renault Scénic RX4 (wersja z napędem na cztery koła). Renault Clio zajęło pierwsze miejsce w Europie pod względem popularności sprzedaży w segmencie małych samochodów. Firma Renault stała się posiadaczem 51 % akcji w Dacii. 27 kwietnia Renault i Nissan podpisały umowę o globalnej współpracy - Renault nabył 36,8% udziałów japońskiej firmy (w 2002roku zwiększył udział do 44,4%, a Nissan stał się posiadaczem 13,5%, a potem 15% udziałów w firmie Renault).
W 2000 roku Renault rozpoczęło przygotowania do powrotu do mistrzostw świata w Formule 1 w sezonie 2002. Firma Renault posiadała 73,29 % akcji w Dacii. W tym samym roku powstała na rynku południowokoreańskim spółka Renault Samsung Motors, w której Renault posiadał 70% akcji, a koncern Samsung 30%. W ten sposób Renault stał się pierwszym europejskim producentem, który projektował i wytwarzał samochody SM3, SM5 i SM7 w Korei Południowej.
W 2001 roku wprowadzono do sprzedaży nowe modele samochodów - dostawczego Trafica oraz osobowe – Avantime, Thalia i Laguna II. Nowy Renault Traffic otrzymał tytuł "Vana Roku". Rozpoczęła się produkcja Scenica w meksykańskich zakładach Nissana, a Renault Clio II przeszedł facelifting.
W 2002 roku pojawił się zupełnie nowy model Renault Vel Satis. 6 grudnia rozpoczęła się sprzedaż Renault Mégane II w Polsce, Renault powrócił do wyścigów w Formule 1 oraz miała miejsce prezentacja modelu Renault Thalia po faceliftingu.
W październiku 2002 roku Firma Renault wprowadziła do sprzedaży Renault Espace IV.
W kwietniu 2003 roku w salonach pojawił się Renault Kangoo po faceliftingu.
W 2004 roku firma Renault posiadała 99,3% akcji Dacia.
14 listopada 2005 roku Renault Clio trzeciej generacji zdobyło tytuł "Samochodu Roku 2006".
W latach 2005 i 2006 Renault F1 zdobył tytuły mistrza świata kierowców i konstruktorów Formuły 1.
W 2007 roku rozpoczęto sprzedaż modelu Laguna III oraz Twingo II. Miała miejsce również pierwsza prezentacja seryjnego modelu klasy SUV-Koleos.
W 2008 roku wprowadzono na rynek nowe modele - Mègane III generacji, jako hatchback i coupe, Laguna Coupe, nową Thalię, nowe Kangoo oraz Kangoo Compact.
W wyniku osiągniętego w 2010 roku porozumienia koncernów Daimler AG i Renault następca modelu Smart Forfour powstał na platformie Renault Clio III. Koncerny wymieniły się akcjami, obejmując po 3,1% akcji partnera.
Aktualnie grupa Renault-Nissan, wraz z markami Dacia i Samsung, jest czwartym na świecie pod względem rocznej produkcji i sprzedaży konglomeratem motoryzacyjnym.