SAAB - dilerzy - salony samochodowe
województwo śląskie
salony samochodowe SAAB
(aby uzyskać więcej informacji kliknij na nazwę salonu)
Wawrosz
adres: Warszawska 158, 43-300 Bielsko-Biała
SAAB - informacje o marce:
SAAB, Svenska Aeroplan Aktie Bolaget, to oddział motoryzacyjny szwedzkiego przedsiębiorstwa lotniczego założonego w 1937 roku w Linköping. Zakład, który zaczął produkować samochody osobowe powstał w 1947 roku.
Pierwszym autem marki Saab był prototyp Ursaab z 1946 roku.
10 czerwca 1947 roku został zaprezentowany drugi prototyp pojazdu. W stylistyce auta widać było wyraźny wpływ konstrukcyjnych doświadczeń lotniczych marki. Karoserię wykonano w kształcie skrzydła samolotu.
Prace projektowe, które prowadzono w Linköping kontynuowano od jesieni 1947 roku w Trollhättan, gdzie koncern przeniósł wydział motoryzacyjny. Model Saab 92 trafił do produkcji 12 grudnia 1949 roku. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśm montażowych 16 stycznia 1950 roku.
We wrześniu 1955 roku na rynku pojawił się Saab 93, który był pierwszym modelem zasilanym trzycylindrowym silnikiem. W dodatku był to pierwszy model oficjalnie eksportowany do Stanów Zjednoczonych.
Podczas targów motoryzacyjnych w 1958 roku w Nowym Jorku, zaprezentowano model Gran Turismo 750, który był sportowo-luksusową maszyną wyposażoną w podwójny gaźnik. Silnik miał moc 50 KM. Po raz pierwszy w standardowym wyposażeniu pojawiły się pasy bezpieczeństwa.
W 1960 roku zaprezentowano model Saab 96. Dla Szwedów model ten był jak VW Garbus dla Niemców. Samochód dobrze się sprzedawał i od momentu premiery w 1960 roku, aż do 1980 roku, był dostępny na rynku.
W 1969 roku Saab połączył się ze szwedzkim producentem ciężarówek Scania i przyjął nazwę Saab-Scania, co trwało do 1995 roku.
Na przełomie lat 70. i 80. XX-wieku szwedzka marka wprowadziła do swoich samochodów filtry przeciw pyłkowe oraz zmieniła numeracje modeli. Pojawił się Saab 900, który stał się bardzo popularny. Sprzedał się w liczbie przeszło 900 tysięcy egzemplarzy. W zaprojektowanym przez Giorgetto Giugiaro modelu 9000 po raz pierwszy pojawił się system ABS.
W 1990 roku amerykański koncern General Motors zakupił 50% akcji działu zajmującego się produkcją samochodów Saab Automobile. 10 lat później, w 2000 roku, dokupił resztę akcji i stał się tym samym jedynym właścicielem marki Saab.
Na kolejną model Saaba trzeba było czekać do 1993 roku. Wtedy został zaprezentowany model 900.
W modelu 900 SE po raz pierwszy pojawił się silnik V6.
W 1998 roku zaprezentowano model Saab 9-3. W tym aucie po raz pierwszy zastosowano system aktywnych zagłówków. W tym samym czasie fabryka w Trollhattan wypuściła na rynek pierwsze sztuki modelu Saab 9-5.
17 lutego 2009 roku firma Saab złożyła wniosek do sądu w Vänersborgu o restrukturyzację, a amerykański koncern General Motors poprosił szwedzki rząd o dofinansowanie. Rząd jednak nie wyraził zgody, a ponadto fiaskiem zakończyły się rozmowy z firmą Spyker o przejęciu Saaba, a z umowy przejęcia spółki wycofał się szwedzki producent samochodów sportowych Koenigsegg. Brak nowego inwestora dla szwedzkiej spółki oznaczał jedno - zakończenie działalności i likwidację marki.
Jednak 26 stycznia 2010 roku wiceprezydent GM John Smith oświadczył, że General Motors i Spyker Cars uzgodniły warunki sprzedaży Saaba Spykerowi, a 12 lutego 2010 roku akcjonariusze Spykera wyrazili zgodę na przejęcie Saaba.
Plany te nie zostały zrealizowane, gdyż 19 grudnia 2011 roku szef holenderskiej grupy Swedish Automobile, która była właścicielem firmy Saab, złożył w sądzie w szwedzkim Vaenersborgu wniosek o ogłoszenie bankructwa, co oznaczało definitywny koniec marki.
Bezpośrednio po ogłoszeniu bankructwa szwedzkie salony, oferujące sprzedaż nowych i używanych samochodów tej firmy, odnotowały rekordowy popyt.
Produkcję samochodów Saab zakończono na początku 2012 roku.
Tak naprawdę, nie był to jednak koniec marki Saab.
W czerwcu 2012 roku markę SAAB wykupiło szwedzko-chińskie konsorcjum pod nazwą National Electric Vehicle Sweden (NEVS).
19 września 2013 roku z linii fabryki w Trollhättan zjechał pierwszy Saab wyprodukowany po wykupieniu przez NEVS. Wyprodukowane auto miało nadwozie ostatnio produkowanego Saaba 9-3, a pod maską był turbodoładowany benzynowy silnik.
2 grudnia 2013 roku rozpoczęto seryjną produkcję odrodzonego Saaba. Pierwszym modelem był Saab 9-3 II generacji, po face liftingu.
Oferowane modele Saab - Saab 9-3, Saab 9-5, Saab 9-7X, Saab 900, Saab 9000 oraz Saab 99.