CITROEN - dilerzy - salony samochodowe
województwo podkarpackie
salony samochodowe CITROEN
(aby uzyskać więcej informacji kliknij na nazwę salonu)
POLSERWIS
adres: Ofiar Katynia 32, 37-450 Stalowa Wola
województwo śląskie
salony samochodowe CITROEN
(aby uzyskać więcej informacji kliknij na nazwę salonu)
Klimczak Sp. z o.o.
adres: Katowicka 75, 42-263 Wrzosowa
M. D. Centrum Sp. z o.o.
adres: Katowicka 2a, 41-300 Dąbrowa Górnicza
CITROEN - informacje o marce:
Citroën to francuska marka samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Aktualnie, wraz z firmą Peugeot, tworzą koncern PSA.
Firmę założył inżynier André Gustave Citroën (1878 – 1935), który w czasie podróży przez Polskę w 1900 roku nabył patent na sposób wytwarzania maszyny do obróbki kół zębatych daszkowych, dlatego logo marki przedstawia zazębienie daszkowe.
W 1902 roku Andre Citroën rozpoczął produkcję daszkowych kół zębatych.
Początkowo firma działa jako spółka komandytowa Citroen-Hinstin. W 1912 roku nastąpiło jej przekształcenie w spółkę akcyjną Citroën, która w dalszym ciągu produkowała koła zębate.
Dynamiczny rozwój firmy Citroën nastąpił podczas pierwszej wojny światowej, gdy firma rozpoczęła produkcję amunicji oraz czołgów Citroën P103.
Pod koniec działań wojennych powstały prototypy dwóch modeli samochodów – luksusowego, dla bogatszej klienteli, i tańszego, dostępnego dla wszystkich.
Pierwszy samochód marki Citroën zaprezentowano w 1919 roku. Było to model Torpedo A, z silnikiem o mocy 18 KM.
W 1921 roku pojawił się Citroën B2, a w 1922 - Citroën 5CV.
W tym samym roku, mając na uwadze wygodę klienta, Citroën stworzył składy części zamiennych na terenie całego kraju. W 1922 roku został uruchomiony korzystny system sprzedaży ratalnej z okresem płatności od 12 do 18 miesięcy, a dwa lata później powstały pierwsze zagraniczne oddziały firmy w Belgii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii, Danii oraz we Włoszech.
W 1924 roku została wyodrębniona spółka Automobiles Citroën, której wyłącznym przedmiotem działalności miała być produkcja samochodów. Pierwszym modelem, który przedstawiono w tym samym roku był Citroën B10.
W 1925 roku wprowadzono na rynek model Citroën B12, pierwszy samochód o całkowicie stalowym nadwoziu, oraz Citroën C6, z sześciocylindrowym silnikiem o mocy 45 KM.
W 1932 roku Citroën 10CV zastapił model C4, a Citroën 15CV – model C6. Pojawił się również model Rosalie z samonośnym nadwoziem.
W 1934 roku przedstawiono model Citroën 7CV z napędem na przednią oś oraz niezależnym zawieszeniem wszystkich kół, zapożyczonym od Porsche, oznaczony symbolem 11CV.
W 1935 roku zmarł André Gustave Citroën, co znacząco wpłynęło na sytuację finansową firmy. Jednak jeszcze przed 1939 rokiem została przywrócona równowaga finansowa spółki dzięki sukcesowi sprzedaży modelu Traction Avant.
Podczas drugiej wojny światowej spółka Automobiles Citroën nie produkowała samochodów, a działalność firmy była zawieszona.
W 1948 roku, podczas wystawy w Paryżu, zaprezentowano model Citroën 2CV, który miał należeć do najtańszych samochodów na rynku. Auto wykonane było z lekkich materiałów, miało zwijany dach z materiału, a pod maską silnik o pojemności 375 ccm i mocy 9 KM.
Citroën 2CV został nazwany "brzydkie kaczątko", ale dobrze się sprzedawał i został najbardziej znanym modelem Citroëna.
W 1955 roku, na targach motoryzacyjnych w Paryżu, zaprezentowano model Citroën DS, który został bardzo dobrze przyjęty. Szczególnie podobało się opływowe nadwozie, łagodne kształty, obszerne wnętrze i nieznany wcześniej komfort jazdy oraz zaawansowane rozwiązania techniczne - zawieszenie hydropneumatyczne, hamulce tarczowe, półautomatyczna skrzynia biegów i ogromny, 500-litrowy bagażnik.
W 1959 roku odmiana DS, model ID, z załogą w składzie Coltelloni – Alexandre – Desrosiers, wygrała rajd Monte Carlo.
Lata 60. XX-wieku to dynamiczny rozwój firmy i znaczący wzrost sprzedaży produkowanych samochodów Citroën.
W 1970 roku zaprezentowano model Citroën GS, który rok później zdobył prestiżowy tytuł "Samochód Roku". Citroën GS miał zawieszenie hydropneumatyczne i pięciodrzwiowe nadwozie.
W 1974 roku pojawił się następca DS - model Citroën CX, który został entuzjastycznie przyjęty i szybko stał się legendarnym modelem. Symbol CX odnosił się do bardzo niskiego współczynnika oporu powietrza. Cała konstrukcja nadwozia, łącznie ze specjalnie ukształtowaną tylną szybą, miała na celu zredukowanie oporu, a więc zużycia paliwa i hałasu wytwarzanego przez poruszający się samochód.
W 1975 roku Citroën CX otrzymał tytuł "Samochód Roku".
Trwający kryzys ekonomiczny i ogromne inwestycje w nowe modele spowodowały kłopoty finansowe firmy. Aby zapobiec bankructwu Michelin, właściciel Citroëna, oraz Peugeot, zdecydowały o stworzeniu koncernu, który przejąłby część wysokokosztowych zadań, takich jak badania i rozwój nowych modeli. W tym celu utworzono koncern PSA, gdzie Citroën i Peugeot pozostały odrębnymi firmami, jednak pewne elementy stały się wspólne, zwłaszcza płyty podłogowe, najdroższy element nadwozia, oraz podzespoły mechaniczne, takie jak silniki, skrzynie biegów itp.
W 1982 roku zaprezentowano następcę GSA – model Citroën BX. Podobnie jak GS/GSA miał on zawieszenie hydropneumatyczne, tarczowe hamulce oraz, w niektórych modelach, wspomaganie kierownicy. Nadwozie było pięciodrzwiowe, a wnętrze oferowało komfortowe warunki podróży dla pięciu pasażerów.
W 1986 roku Citroën zaprezentował najmniejszy samochód w swej rodzinie – model AX. Jednocześnie odświeżono model BX i CX.
W 1989 roku odbyła się premiera modelu Citroën XM, który rok później otrzymał tytuł "Samochód Roku".
W latach 90. XX-wieku należy odnotować następujące wydarzenia: premierę modelu Citroën ZX (1991), premierę modelu Citroën Xantia, następcy modelu BX (1993), premierę modelu Citroën Xantia Break – wersja Xantia kombi (1995), premierę modelu Citroën Saxo, następcy AX (1996), odświeżenie modelu Citroën Xantia i premierę silników HDi (1998) oraz premierę modelu Citroën Xsara Picasso (1999), który został bardzo dobrze przyjęty przez rynek.
W XXI-wieku na szczególną uwagę zasługują: premiera modelu Citroën C5, następcy Xantii (2001), premiera modelu Citroën C1, bliźniaczego auta z Toyotą Aygo i Peugeotem 107 (2005), premiera modelu Citroën C4, następcy Xsary (2005), premiera modelu Citroën C6, następcy XM (2005), premiera modelu Citroën C-Crosser z Japonii, bliźniaka Mitsubishi Outlandera (2007), początek produkcji modelu Citroën Nemo (2007), premiera modelu Citroën C5 (2008), premiera minivana Citroën C3 Picasso (2008), prezentacja nowego logo firmy oraz nowej serii prestiżowej DS, która nie zastąpiła serii C ale została jej ekskluzywną odmianą (2009), premiera drugiej generacji modelu Citroën C3 (2009), premiera drugiej generacji modelu Citroën C4 (2011) oraz prezentacja modelu Citroën DS5 (2011).