LANCIA - dilerzy - salony samochodowe
województwo podkarpackie
salony samochodowe LANCIA
(aby uzyskać więcej informacji kliknij na nazwę salonu)
AUTO-RES Sp z o.o.
adres: Pogwizdów Nowy 661, 36-062 Zaczernie
województwo śląskie
salony samochodowe LANCIA
(aby uzyskać więcej informacji kliknij na nazwę salonu)
Centrum Sprzedaży Fiat Auto Poland
adres: Katowicka 24, 43-300 Bielsko-Biała
Ganinex Adam Gazda
adres: Roździeńskiego 170, 40-203 Katowice
Partner J. Pączyński i W. Puczka Sp. J.
adres: Kościuszki 261, 40-690 Katowice
Sobiesław Zasada Automotive Sp. z o.o. Sp.k. - Oddział Bielsko-Biała
adres: Karpacka 90, 43-316 Bielsko-Biała
ZUH Euromot Sp. z o.o.
adres: Kosciuszki 79, 44-240 Żory
LANCIA - informacje o marce:
Lancia to włoska marka samochodów osobowych założona w 1906 roku w Turynie przez Vincenzo Lancia i Claudio Fogolina. Od 1969 roku marka należy do koncernu FIAT.
Pierwszy samochód marki Lancia o nazwie Alfa powstał w 1907 roku.
Do 1930 roku modele Lancii oznaczane były greckimi literami, później - zazwyczaj - imionami kobiet.
W 1913 roku zaprezentowano model Theta, który był pierwszym autem, gdzie pojawiło się elektryczne urządzenie.
W 1918 roku Lancia opatentował prototypy silników - ośmiocylindrowego, w dwóch rzędach rozchylonych pod kątem 45 stopni, oraz dwunastocylindrowego, w dwóch rzędach rozchylonych pod kątem 30 stopni.
W 1922 roku zaprezentowana została Lambda, pierwszy model Lancii, który odniósł znaczący sukces rynkowy. Wśród nowatorskich rozwiązań, jakie się pojawiły w tym modelu, należy wymienić samonośne nadwozie i niezależne zawieszenie przednich kół.
W 1931 roku pojawiła się Astura, a wraz z nim elastyczne zawieszenie silnika, dzięki czemu jednostka mogła w pewnych granicach swobodnie przesuwać się nie przenosząc drgań na auto.
W 1933 roku przedstawiono model Augusta, pierwszy sedan na świecie, w którym pojawiły się hydrauliczne hamulce.
W 1937 roku zaprezentowano model Aprilia, jeden z pierwszych, który podczas tworzenia poddawany był próbom aerodynamicznym. Lancia Aprilia posiadała niezależne zawieszenie wszystkich kół, a hamulce bębnowe nie były zamontowane na kołach, lecz w połączeniu z półosią wychodzącą z mechanizmu różnicowego.
Początek lat 50. XX-wieku to oficjalna koncentracja Lancii na sporcie motorowym. W 1951 roku cztery Lancie Aurelie B21 zajęły cztery pierwsze miejsca w wyścigu Giro di Sicilia, a produkcyjna wersja Aurelii B20 coupe dojechała jako druga do mety legendarnego wyścigu Mille Miglia.
W latach 1953-1954 sukcesy sportowe odniosły modele D20 Sport, D23, D24 i D25.
Lancia zaistniała także w Formule 1, gdzie model D50 odnosił sukcesy.
W 1969 roku Lancia przeszła do koncernu Fiat, ale nadal produkowała auta pod własną marką.
W 1970 roku powstał model Lancia Stratos, którego nadwozie zbudowano z aluminium i włókna szklanego.
W 1972 roku zaprezentowano pierwszy model opracowany przy współudziale Fiata. Był to sedan Lancia Beta, w którym pojawił się system niezależnego zawieszenia na wszystkie koła. Niedługo potem pojawił się model Beta Montecarlo Turbo z centralnie umieszczonym silnikiem z elektronicznym wtryskiem i turbodoładowaniem.
W 1984 roku przedstawiono luksusowy model Thema, który powstał na wspólnej płycie podłogowej dla Fiata Cromy, Alfy Romeo 164 i Saaba 9000.
Najbardziej popularnym modelem Lancii okazał się model Delta. Ten pięciodrzwiowy kompakt produkowany był w latach 1979-1999 i zdobył tytuł Samochodu Roku 1980. Bazował na modelu Fiat Ritmo, a jego nadwozie skonstruował Giugiaro. W kolejnych latach pojawiały się nowe wersje Delty - S4 (1985), HF 4WD (1986), HF Integrale 16V (1989) oraz HF Turbo (1990).
W 2008 roku, na wystawie w Genewie, pojawiła się nowa generacja Lancii Delta. Wszystkie stosowane jednostki napędowe miały turbodoładowanie z doładowaniem jedno- lub dwustopniowym. Oprócz standardowych ręcznych skrzyń 6-biegowych, w połączeniu z silnikiem 1.6 Mutlijet 120 KM, dostępna była zautomatyzowana skrzynia Dualogic. Dla silnika 1.8 TBi 200 KM seryjna była automatyczna skrzynia 6-stopniowa. Z przodu zastosowano reflektory biksenonowe (opcjonalnie) i światła do jazdy dziennej typu LED, a z tyłu światła całkowicie w technologii LED.
W 2011 roku zaprezentowano model Lancia Thema. Model ten zastąpił wycofaną z produkcji Lancię Thesis, która była następcą modelu Lancia Kappa. Lancia Thema bazuje na amerykańskim Chryslerze 300 i jest jego odpowiednikiem w krajach europejskich, oprócz Wielkiej Brytanii. Silnik benzynowy jest produkowany przez Chryslera, a silniki Diesla przez włoską firmę VM Motori.
W tym samym roku pojawiły się również:
- Lancia Voyager, samochód osobowy o nadwoziu typu van produkowany przez koncern FIAT w amerykańskiej fabryce Chryslera;
- druga generacja modelu Lancia Ypsilon, samochód osobowy klasy aut miejskich, produkowany przez koncern FIAT pod marką Lancia od 1996 roku jako następca modelu Y10, a w latach 1996 - 2003 oferowany pod nazwą Y.